Vendicum
Verkopen kun je leren

Artikelen over verkoopgesprek

15 november 2018

Een enthousiaste prospect die toch nog ‘nee’ zegt

Enthousiasme is een groot goed, het werkt aanstekelijk, bij iedereen. Juist daarom schuilt er bij sales ook een gevaar in. Met deze 4 tips zet u enthousiasme om in een order. lees meer >

25 oktober 2018

Schors het verkoopgesprek

U wordt tijdens een verkoopgesprek onverwacht overladen met klachten, irritatie en onvrede van uw klant. Hoe redt u zich goed uit deze benarde situatie? Met deze tips. lees meer >

22 juni 2018

Een moker op een ruit

Menig verkoper praat in eigenschappen van het product in plaats van in voordelen. Uw klanten zijn vooral geïnteresseerd in de voordelen, oplossingen, resultaten en onderscheidende kenmerken. Hoe pakt u dat aan? lees meer >

15 mei 2018

Te happig overkomen bij de klant

Komt u wel eens te happig over bij uw prospects en klanten? Dat hoeft vanaf nu niet meer. Als u zich voorbereidt op uw BAZO, dan ervaart u veel profijt en rust. lees meer >

30 april 2018

Ja maar, ik ben toch aardig!?

Een verkoper die moeite heeft met afwijzing heeft het niet makkelijk. Maar we hebben vrijwel allemaal last van afwijzing. Ontdek wat u kunt doen; met tips uit het winnaarsdenken! lees meer >

14 november 2017

Mannen willen winnen, vrouwen willen verbinden

Bij ongeveer 80% van de aankoopbeslissingen speelt een vrouw een belangrijke rol. Maar verkopen gebeurt nog vrijwel altijd op de aloude, mannelijke manier: scoren, winnen. Tips om het anders aan te pakken. lees meer >

19 maart 2017

Meerwaarde-navigator

In verkoop is meerwaarde een zwaar wegende factor: uw meerwaarde, die van uw product, die van uw advies in het verkoopproces. Leer afstemmen op de optimale inzet van uw meerwaarde met deze tips. lees meer >

13 april 2014

Werkt diversiteit in een team?

Als commercieel manager moet u keuzes maken, op allerlei gebieden. Maar wat is de juiste keuze? Wat zijn de opties? Met welke consequenties moet u rekening houden? Ditmaal draait het dilemma om salesprofessionals. Het salesteam bestaat uit twee ‘kampen’, wat de sfeer en productiviteit niet ten goede komt. Wat is de beste oplossing voor dit probleem? lees meer >

12 juli 2013

Acquisitie is niet heilig

De nadruk in veel boeken en trainingen ligt vaak op acquisitie - het aantrekken van nieuwe klanten - maar intussen staat de achterdeur misschien wijd open en lopen ontevreden klanten de deur uit. Het koesteren van bestaande klanten is belangrijker dan ooit. lees meer >

18 januari 2011

Dan maar netwerken

Afwijzingen zijn slecht voor het ego. Dat is niet nieuw. De gemiddelde mens wil nu eenmaal geaccepteerd en aardig gevonden worden. Koude acquisitie zoals bellen en leuren langs de deuren zijn wel de meest ultieme acquisitievormen om te ervaren hoe u als mens een ‘nee’ kan incasseren. Eigenlijk is verkoper zijn toch een zot beroep? Betaald worden om afgewezen te worden? Honderdduizenden doen het. Elke dag weer. Velen zoeken hun heil in netwerkbijeenkomsten. Bezint voor u hieraan begint. lees meer >

1 oktober 2010

Verkoopplan 2011

Veel verkopers en accountmanagers krijgen een target van bovenaf opgelegd en staan voor de uitdaging om, bijvoorbeeld, 2 miljoen euro per jaar binnen te harken. En het jaar daarop tien procent daarboven op. Angstaanjagend lijkt het soms. Waar begin ik? Hoe ga ik dat weer doen? U begint weer op nul. Het jaar 2011 staat voor de deur en ik adviseer u om vandaag nog met uw voorbereidingen te beginnen en u kunt 2011 met plezier tegemoet zien. lees meer >

18 februari 2010

Schrijven in klare taal

Natuurlijk bent u een modern eigentijds bedrijf. Uw mensen werken met de meest moderne en effectieve (mobiele) hulpmiddelen. In uw bedrijfsfilosofie stelt u de klant centraal. Niet zomaar een kreet, maar u meent dit ook werkelijk en geeft daar concreet vorm aan! Maar bent u ook zo modern en klantgericht in uw schriftelijke presentatie? Lezen uw voorstellen, brieven en rapporten vlotjes weg of zijn ze afstandelijke en ouderwets geformuleerd? lees meer >

18 maart 2009

Winnende offerte maken

Een inkoper die ik een paar jaar geleden interviewde over ‘De S-factoren van Sales’ zei me toen onder meer: “Sometimes you win and sometimes you loose”. Je kunt niet altijd met de opdracht naar huis gaan dus. Maar het kan ook gebeuren dat je wel een order binnenhaalt, terwijl je de duurste offerte hebt. Dit artikel laat zien dat u met duurdere offertes dan collega-aanbieders toch met de opdracht naar huis kunt gaan. Winnende offertes dus ... lees meer >

18 januari 2009

Iets verkopen wat te mooi is om waar te zijn

Kent u dat nummer ‘The Robots’ van Kraftwerk? Luister maar eens via YouTube. Toekomstmuziek? Nee, het gebeurt al decennialang ... het werken met robots. Erik van der Leest helpt grote bedrijven bij het verbeteren van operational excellence van administratieve processen en verlagen van kosten en maakt daarbij gebruik van robots. Ik vraag hem het hemd van het lijf over zijn visie op verkopen en ook: wat tegenvalt aan verkoop. Ervaringen van een slim en ervaren persoon... lees meer >

11 september 2008

Verkoopplan: iets voor u?

Krijgt u ook jeuk als u 'verkoopplan maken' hoort? Als dat het geval is, lees dan verder en ervaar dat het maken van en werken met een kort en krachtig verkoopplan u kan helpen uw omzetdoelstellingen te realiseren. lees meer >

18 mei 2008

Internationaal zakendoen deel 2

‘Het is heel belangrijk om te weten van interculturele communicatie’, zei Jan van der Sloot een paar jaar geleden tegen mij. Zijn allereerste ervaring had hem dat meteen geleerd. Als 25-jarige was hij bij een bedrijf komen werken en zijn werkgever gunde hem een leuke binnenkomer: hij mocht naar Indonesië gaan om een deal van ruim een miljoen gulden af te maken: hij mocht het contract gaan ondertekenen! Maar in plaats van een triomf, werd het een grote blunder, want de Indonesiërs voelden zich niet serieus genomen en diep beledigd dat er een onbekend ‘jongetje’ werd gestuurd voor het tekenen van zo’n belangrijk contract en ze bliezen de deal af... Cultuur – het lijkt soft om er over te praten, maar het is keihard als je er tegen aan loopt! lees meer >

Over Vendicum

Opdrachtgevers zetten trainingen of masterclasses van Vendicum in omdat ze meer en betere opdrachten willen of nieuwe klanten. Of ze willen de relatie met bestaande klanten verstevigen. Oprichter van Vendicum Jan-Willem Seip (1968) leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.

Verkopen is mensenwerk

“Als Oefenmeester in Klantcontact laat ik verkopers ervaren dat verkopen mensenwerk is. Ik leer je écht contact en chemie bij een ander te laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte ik in 2002 Vendicum op om mijn ervaring met anderen te delen. Het geeft me elke keer weer een kick om te zien hoe deelnemers groeien en meer plezier krijgen in verkopen en acquireren.”

Jan-Willem Seip verzorgt trainingen, workshops, presentaties en lezingen. Hij is een bevlogen en energieke trainer van groepen en auteur van elf boeken en meer dan driehonderd artikelen. Ook is hij sinds 2004 NIMA-examinator voor de examens Sales A en Sales B.

Wie heeft baat bij verkooptrainingen?

Vendicum werkt voor:

Ook organisatoren van netwerkbijeenkomsten en congressen weten Jan-Willem Seip te vinden voor workshops of masterclasses voor groepen tot honderden mensen. De deelnemers komen in beweging en gaan de volgende dag al aan de slag met de inspirerende en bruikbare tips.

Contact >