Vendicum
Verkopen kun je leren

Een moker op een ruit

22 juni 2018

Menig verkoper praat in eigenschappen van het product in plaats van in voordelen. Uw klanten zijn vooral geïnteresseerd in de voordelen, oplossingen, resultaten en onderscheidende kenmerken. Hoe pakt u dat aan?

De aloude methode om behoeften/wensen van de klant af te stemmen op de producteigenschappen is de KVVB-matrix. Deze letters staan voor Kenmerk, Verschil, Voordeel en Bewijs. De KVVB-matrix onderzoekt niet alleen of uw product aansluit op de behoeften van de klant, maar ook wat het Verschil is met de andere oplossingen (producten) en wat het Voordeel (Betekenis) daarvan is. Ten slotte dwingt het u na te denken over het Bewijs daarvoor. De KVVB-matrix is niet van gisteren. Het heeft zich al jaren bewezen te werken. Dit artikel is voor hen die deze matrix kennen, maar bij wie het wellicht wat in vergetelheid is geraakt. Maar ook voor de nieuwe generatie salesvrouwen en -mannen is dit artikel bedoeld. Een artikel dat begint met twee praktische voorbeelden.

Lees het hele artikel op verkopersonline.nl

Jan-Willem Seip 2018

Artikelen

16 januari 2020

De dagstart – ideaal voor de retail

Lees de 6 tips om de verkoopdag gezamenlijk, verrassend en energiek te beginnen. lees meer >

29 november 2019

Klanten behouden ondanks internet

Vaak onterecht vindt de winkelier dat de lage prijs op ‘internet’ de reden is voor de afnemende verkoop in zijn winkel. Vraag ‘de klant’ die uw winkel uitloopt ‘gewoon’ eens hoe het zit: 6 tips. lees meer >

10 oktober 2019

8 tips voor de Retail nu klanten 'alles' al weten

Hoe kunnen winkelmedewerkers extra informatie en waarde toevoegen als de klant 'alles' al weet via internet?! Door deze 8 tips in praktijk te brengen! lees meer >

Meer artikelen >

Over Vendicum

Opdrachtgevers zetten trainingen of masterclasses van Vendicum in omdat ze meer en betere opdrachten willen of nieuwe klanten. Of ze willen de relatie met bestaande klanten verstevigen. Oprichter van Vendicum Jan-Willem Seip (1968) leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.

Verkopen is mensenwerk

“Als Oefenmeester in Klantcontact laat ik verkopers ervaren dat verkopen mensenwerk is. Ik leer je écht contact en chemie bij een ander te laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte ik in 2002 Vendicum op om mijn ervaring met anderen te delen. Het geeft me elke keer weer een kick om te zien hoe deelnemers groeien en meer plezier krijgen in verkopen en acquireren.”

Jan-Willem Seip verzorgt trainingen, workshops, presentaties en lezingen. Hij is een bevlogen en energieke trainer van groepen en auteur van elf boeken en meer dan driehonderd artikelen. Ook is hij sinds 2004 NIMA-examinator voor de examens Sales A en Sales B.

Wie heeft baat bij verkooptrainingen?

Vendicum werkt voor:

Ook organisatoren van netwerkbijeenkomsten en congressen weten Jan-Willem Seip te vinden voor workshops of masterclasses voor groepen tot honderden mensen. De deelnemers komen in beweging en gaan de volgende dag al aan de slag met de inspirerende en bruikbare tips.

Contact >