Vendicum
Verkopen kun je leren

Meerwaarde-navigator

9 maart 2017

In verkoop is meerwaarde een zwaar wegende factor: uw meerwaarde, die van uw product, die van uw advies in het verkoopproces. Leer afstemmen op de optimale inzet van uw meerwaarde met deze tips.

'Bedankt voor de aanbieding, heer Van der Veen, maar ik zie nog steeds niet in waarom ik júllie zou moeten kiezen? Jullie zijn bovendien vijftien procent duurder!' zegt de prospect tegen verkoper Jan van der Veen. Jan slikt onopvallend en wil het liefste opstappen, maar dat kan hij niet maken. Dan maar opnieuw beginnen met het noemen van de USP´s, denkt Jan. Maar een onzichtbare hand stuurt hem een andere kant op. Zonder na te denken vraagt hij: 'Waarom zou u wel voor ons kiezen?' De klant rekent niet op deze tegenvraag, maar noemt toch enkele punten die Jan graag wil horen. Daarna komt de prijs aan bod. Jan gaat verder: 'Stel dat de prijs nu geen belemmering zou zijn, wat houdt u dan tegen om met elkaar in zee te gaan?' Jan raakt op dreef en er ontstaat een echte discussie van mens tot mens in plaats van inkoper tot verkoper en vice versa. Uiteindelijk heeft Jan er een klant bij, omdat hij het op tijd kon redden. Toch is er aan het begin van het verkoopproces iets niet goed gegaan.

Lees het hele artikel op verkopersonline.nl

Jan-Willem Seip 2017

Artikelen

26 mei 2021

Verpak gemak in de prijs

Speel in op de Total Cost of Ownership van je klant. Toon aan dat jouw aanbod gunstiger is dan dat van een ander, liefst ook met onderzoekscijfers voor je geloofwaardigheid. lees meer >

18 maart 2021

Te graag opdrachten willen binnenhalen? Stop daarmee

Als een inkoper merkt dat er grote behoefte is aan een opdracht, dan kan de inkoper daar gebruik van maken. Lees waar je op dient te letten als de omzetdruk hoog is en de opdrachten wat achter blijven. lees meer >

18 februari 2021

Slim om met dummies te werken

Je klant als een dummie behandelen en jezelf als een expert neerzetten... dat lijkt gedurfd. Toch is de boekenreeks ‘voor dummies’ al jaren een groot succes. Ontdek in mijn nieuwe blog hoe je ‘de dummie-aanpak’ in kan zetten. lees meer >

Meer artikelen >

Over Vendicum

Opdrachtgevers zetten trainingen of masterclasses van Vendicum in omdat ze meer en betere opdrachten willen of nieuwe klanten. Of ze willen de relatie met bestaande klanten verstevigen. Oprichter van Vendicum Jan-Willem Seip (1968) leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.

Verkopen is mensenwerk

“Als Oefenmeester in Klantcontact laat ik verkopers ervaren dat verkopen mensenwerk is. Ik leer je écht contact en chemie bij een ander te laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte ik in 2002 Vendicum op om mijn ervaring met anderen te delen. Het geeft me elke keer weer een kick om te zien hoe deelnemers groeien en meer plezier krijgen in verkopen en acquireren.”

Jan-Willem Seip verzorgt trainingen, workshops, presentaties en lezingen. Hij is een bevlogen en energieke trainer van groepen en auteur van elf boeken en meer dan driehonderd artikelen. Ook is hij sinds 2004 NIMA-examinator voor de examens Sales A en Sales B.

Wie heeft baat bij verkooptrainingen?

Vendicum werkt voor:

Ook organisatoren van netwerkbijeenkomsten en congressen weten Jan-Willem Seip te vinden voor workshops of masterclasses voor groepen tot honderden mensen. De deelnemers komen in beweging en gaan de volgende dag al aan de slag met de inspirerende en bruikbare tips.

Contact >