Vendicum
Verkopen kun je leren

Artikelen over succesvol zijn in sales

30 april 2018

Ja maar, ik ben toch aardig!?

Een verkoper die moeite heeft met afwijzing heeft het niet makkelijk. Maar we hebben vrijwel allemaal last van afwijzing. Ontdek wat u kunt doen; met tips uit het winnaarsdenken! lees meer >

21 december 2017

Weg met het USP! Leve het ISP!

Bedrijven en experts roepen via allerlei media om het hardst hoe uniek hun product is. Toegegeven, iedereen moet ergens bijzonder in zijn, anders heeft de klant niets te kiezen. Maar, spreekt uw zelfbenoemde uniciteit uw klant wel voldoende aan? lees meer >

24 januari 2017

Sales: de uitdagingen en de prioriteiten voor 2017

Wat wil een salesvrouw of salesman graag bereiken dit jaar? Verkopen. En veel ook als het even kan. Om preciezer te zijn: sales wil méér, beter en sneller verkopen. lees meer >

16 november 2016

Waardevolle lessen uit de retail

Lessen uit de retail zijn voor alle verkopers toepasbaar. Kijk mee met deze training aan winkelpersoneel. lees meer >

15 september 2014

Waarom is aandacht geven zo moeilijk?

Aandacht: waarom makkelijk te ontvangen en zo moeilijk te geven? Het lijkt zo vanzelfsprekend. U bent met uw klant in gesprek en luistert oprecht naar zijn verhaal, zijn wensen, zijn problemen... Of bent u wellicht toch meer met uw eigen zaken bezig? Lees hoe aandacht het verschil kan maken in iedere vorm van communicatie. lees meer >

31 oktober 2013

ontSLA de klant

Een kleine klant die uw organisatie weinig omzet oplevert, kan een aantrekkelijke klant zijn of worden. En een grote klant die veel omzet oplevert, is niet per se een winstgevende klant, bijvoorbeeld omdat hij veel ergernis en negatieve energie veroorzaakt. lees meer >

15 november 2013

Verhoog de scoringskans van uw offerte

Sommige verkopers zijn zo blij als ze een offerte mogen uitbrengen. Na een paar uur zwoegen, sturen ze vol trots de offerte de deur uit. Als u na een week vraagt hoe het ervoor staat, krijgt u te horen dat het een ‘lost order’ is.. Hoe kunnen uw verkopers met een duurdere offerte dan die van de concurrent toch een opdracht binnenhalen? En waaraan moeten ze denken als zij een offerte met een hoge scoringskans willen uitbrengen? lees meer >

20 mei 2013

Verkoper graaft eigen graf

Uw verkopers bellen met een potentiële klant. Zij krijgen een afwijzing. In veel gevallen heeft de verkoper deze ‘nee’ aan zichzelf te danken. Uit het leven gegrepen… Onlangs begeleidde ik individueel 7 medewerkers bij het maken van afspraken via de telefoon met hun prospects. Wat viel me op? Vrijwel allemaal stellen ze gesloten vragen; zelfs vaak ook nog eens suggestief. lees meer >

15 april 2013

Koop een verkoopgesprek

De ondernemer/verkoper zucht en mompelt: “Ik wou dat ik daar aan tafel kon komen…” Als u graag origineel binnen wilt komen bij een nieuwe klant, koop dan een verkoopgesprek. Nee, ik bedoel niet dat de klant u betaalt voor een soort van adviesgesprek, wat een tuinarchitect bijvoorbeeld doet om te voorkomen dat de klant zijn ontwerp zelf uitvoert of door een ander laat uitvoeren. lees meer >

21 juni 2011

Creëer ambassadeurs

Verkoper Veronique Gaastra werft aan de lopende band nieuwe relaties terwijl haar collega John van Straaten weinig tot geen nieuwe klanten aan de haak slaat. Wat kunt u leren van de aanpak van Veronique? lees meer >

18 december 2010

Netwerken is geen marketing of sales

In de vorige editie van SalesExpert schreef ik dat warme acquisitie meer resultaat oplevert dan koude acquisitie. Dit artikel gaat over het bezoeken van een netwerkbijeenkomst: hoe knoopt u een gesprek aan, hoe breekt u vriendelijk een gesprek af en is netwerken vervangbaar door Social Media? lees meer >

18 augustus 2010

Leuren langs de deuren

Is het “gezeur” langs de deur of …hebben we te maken met de aloude oervorm van verkoop die weer opnieuw bestaansrecht lijkt te krijgen in de huidige markt met ‘bel me niet’ registers en andere obstakels in het bereiken van de particuliere klant? lees meer >

18 december 2009

Verkooptraining kan altijd nog

We leven in een dynamische wereld, zeker het afgelopen jaar is er veel veranderd. Geef toe, zomaar orders schrijven is niet meer vanzelfsprekend. Klanten worden kritischer op de prijs en gebruiken de economische crisis als excuus hiervoor. Om dezelfde omzet als vorig jaar te behalen moet uw verkoopteam harder werken. Of slimmer werken. lees meer >

18 augustus 2009

Acquireren? Doe het!

Veel salesprofessionals wringen zich in allerlei bochten om maar onder acquisitie uit te komen. Veel excuses zijn echter nergens op gebaseerd. Dit artikel is een feest der herkenning voor u als salesprofessional. Zeker voor vakexperts die ‘verkopen’ als neventaak hebben. Denk aan een architect, consultant, advocaat, notaris, stukadoor of bijvoorbeeld een tekstschrijver. lees meer >

18 februari 2009

Pas op dat u niet uitgeknepen wordt!

Als verkoper bent u ook inkoper van een breed scala aan artikelen. Variërend van dagelijkse boodschappen tot en met de aanschaf van duurzame artikelen zoals auto’s, woninginrichting, kleding, hifi, enzovoort. Als verkoper bent u dus ook consument. Stel u koopt een nieuwe flatscreen televisie. U vindt het dan misschien heerlijk om de beste deal eruit te slepen en mogelijk zelfs wel verkopers tegen elkaar uit te spelen. Ik ga u niet leren hoe u dat het beste kunt doen. Wel geef ik u in dit artikel een kijkje in de keuken van de inkoper! Vooral in tijden van 'bezuinigen' komen inkopers helemaal tot hun recht ... lees meer >

2 december 2008

Overspelige klanten

Wist u dat 35% van de getrouwde vrouwen vreemdgaat? Bij mannen is dit 47%. Althans in Amerika. En er zijn heel wat klanten die ook wel eens hun leverancier inruilen voor een ander. En dat doet pijn. lees meer >

Over Vendicum

Opdrachtgevers zetten trainingen of masterclasses van Vendicum in omdat ze meer en betere opdrachten willen of nieuwe klanten. Of ze willen de relatie met bestaande klanten verstevigen. Oprichter van Vendicum Jan-Willem Seip (1968) leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.

Verkopen is mensenwerk

“Als Oefenmeester in Klantcontact laat ik verkopers ervaren dat verkopen mensenwerk is. Ik leer je écht contact en chemie bij een ander te laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte ik in 2002 Vendicum op om mijn ervaring met anderen te delen. Het geeft me elke keer weer een kick om te zien hoe deelnemers groeien en meer plezier krijgen in verkopen en acquireren.”

Jan-Willem Seip verzorgt trainingen, workshops, presentaties en lezingen. Hij is een bevlogen en energieke trainer van groepen en auteur van elf boeken en meer dan driehonderd artikelen. Ook is hij sinds 2004 NIMA-examinator voor de examens Sales A en Sales B.

Wie heeft baat bij verkooptrainingen?

Vendicum werkt voor:

Ook organisatoren van netwerkbijeenkomsten en congressen weten Jan-Willem Seip te vinden voor workshops of masterclasses voor groepen tot honderden mensen. De deelnemers komen in beweging en gaan de volgende dag al aan de slag met de inspirerende en bruikbare tips.

Contact >