10 juni 2021
Je kunt prospects en klanten 1-op-1 informeren. Je kunt er ook voor kiezen om in een keer een groter publiek aan te spreken. Niet door het geven van een wervende verkooppresentatie, die bestaat uit allerlei borstklopperij. Dat kan afstoten. Wat aan kan trekken, is het delen van je kennis. Met als gevolg dat je er nieuwe ‘kennissen’ bijkrijgt. lees meer >
26 mei 2021
Speel in op de Total Cost of Ownership van je klant. Toon aan dat jouw aanbod gunstiger is dan dat van een ander, liefst ook met onderzoekscijfers voor je geloofwaardigheid. lees meer >
18 februari 2021
Je klant als een dummie behandelen en jezelf als een expert neerzetten... dat lijkt gedurfd. Toch is de boekenreeks ‘voor dummies’ al jaren een groot succes. Ontdek in mijn nieuwe blog hoe je ‘de dummie-aanpak’ in kan zetten. lees meer >
28 januari 2021
Jouw arsenaal aan kennis en praktijkervaring kun je gebruiken om klanten te werven en behouden. Onder meer met behulp van een zogenaamd ‘white paper’. Wat is het en hoe kun je dit voor je laten werken? lees meer >
18 januari 2018
Voor wie met de sales funnel methode werkt, wordt een scoringspercentage van 4% als normaal gezien. Maar wat als u dat op kunt schroeven tot wel 50%? Volg deze twee tips en verhoog uw conversie! lees meer >
20 september 2016
U kent ze wel, de grappen over het verkopersvak en de prospects die denken 'waar rook is...' Hoe bestrijdt u effectief de vooroordelen over ons vak? lees meer >
26 mei 2016
Stel voor dat u de klant van uw eigen product bent. Hoe zou u willen dat een verkoper zich gedraagt? Deze 4 verrassende tips helpen u op weg. lees meer >
10 februari 2015
Over ‘veranderen’ is veel geschreven en verteld. Veranderen is zo’n fenomeen waarmee ieder persoon en elk bedrijf te maken krijgt. Het veranderen van mensen en situaties vergt de nodige energie, tact en kennis. Dit artikel gaat in op het thema ‘veranderen’. Hoe coacht u als salesmanager uw mensen naar de nieuwe koers? lees meer >
18 september 2014
"Het aloude USP, halverwege de twintigste eeuw bedacht door Amerikaanse reclameman Rosser Reeves, raakt zo langzamerhand uit zwang", aldus Willem Verdaasdonk (1952). lees meer >
17 maart 2013
De inkoper/klant zegt tegen u: “U hebt hier nu twee jaar mogen rondkijken en al twee jaar hebben jullie ons deze prijs in rekening gebracht. Jullie interne proces is toch veel efficiënter geworden omdat jullie hebben geleerd bij ons? Dus waarom gaat de prijs omhoog? Ik wil de leercurve nu eens terugkrijgen. Wij zijn zo’n makkelijke klant voor jullie!” lees meer >
25 oktober 2011
Trainers en goeroes roepen: ga een boek schrijven, ga bloggen, ga spreken... Veel (verkoop) professionals die zich willen profileren, doen dit en volgen de adviezen op van de experts. Kijk maar op Twitter en lees hoeveel mensen schrijven of ergens spreken. Alsof ‘t niks is. De boekenkast moet zo langzamerhand doorbuigen van het gewicht en wie zit er op al die informatie te wachten? Wat nu als iedereen dit gaat doen; welke verkoopprofessional moet ik dan kiezen als potentiële klant? En om wie draait het? Om – mij - de klant toch? lees meer >
26 maart 2011
Aandacht, aandacht, aandacht. Menig klant-/leverancierrelatie en huwelijk had stand kunnen houden als het aan aandacht niet ontbrak. De meeste mensen houden ervan aandacht te krijgen. Wat kunt u met dit gegeven als u netwerkt? lees meer >
10 maart 2011
Laat ik open kaart met u spelen over het vorige artikel, de eerste van deze serie over netwerken. De redactie reageerde als volgt: "...Het zit prima in elkaar, goede opbouw. Maar wel een beetje voor de hand liggend..." Ik dacht: als dit zo voor de hand ligt, waarom zie ik om me heen dan zo veel niet-voorbeeldig netwerkgedrag? Deze reactie inspireerde mij het deze keer te hebben over die vervelende typetjes die overal rondlopen en het netwerken maar niet lijken te snappen. lees meer >
18 november 2009
In dit artikel maakt u kennis met een rasverkoper. Inmiddels 64 jaar en meer dan 40 jaar verkoopervaring. Ik heb hem uitgedaagd een boekje open te doen over zijn jarenlange aanpak en visie op verkoop. Met als voordeel voor u: van hem leren. Aan het woord is Nol Laus uit Deventer. lees meer >
30 oktober 2008
Interessant onderwerp: speeddaten. Met name in sales, waar het leggen van contacten een cruciale voorwaarden is voor zakelijke kansen en succes. Daarom was er onder meer op de Nationale Salesdag 2008 in mei gelegenheid om daar in twee workshops onder deskudige begeleiding uitgebreid bij stil te staan. We komen er nog even op terug.. lees meer >
Opdrachtgevers zetten trainingen of masterclasses van Vendicum in omdat ze meer en betere opdrachten willen of nieuwe klanten. Of ze willen de relatie met bestaande klanten verstevigen. Oprichter van Vendicum Jan-Willem Seip (1968) leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.
“Als Oefenmeester in Klantcontact laat ik verkopers ervaren dat verkopen mensenwerk is. Ik leer je écht contact en chemie bij een ander te laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte ik in 2002 Vendicum op om mijn ervaring met anderen te delen. Het geeft me elke keer weer een kick om te zien hoe deelnemers groeien en meer plezier krijgen in verkopen en acquireren.”
Jan-Willem Seip verzorgt trainingen, workshops, presentaties en lezingen. Hij is een bevlogen en energieke trainer van groepen en auteur van elf boeken en meer dan driehonderd artikelen. Ook is hij sinds 2004 NIMA-examinator voor de examens Sales A en Sales B.
Vendicum werkt voor:
Ook organisatoren van netwerkbijeenkomsten en congressen weten Jan-Willem Seip te vinden voor workshops of masterclasses voor groepen tot honderden mensen. De deelnemers komen in beweging en gaan de volgende dag al aan de slag met de inspirerende en bruikbare tips.