Vendicum
Verkopen kun je leren

Deel uw kennis en maak meer kennissen

10 juni 2021

Een presentatie houden en kennis delen zijn niet hetzelfde. Het eerste kan u dwarszitten, uit het tweede kunt u duurzaam voordeel halen. Lees hier hoe.

U kunt prospects en klanten 1-op-1 informeren. U kunt er ook voor kiezen om in een keer een groter publiek aan te spreken. Niet door het geven van een wervende verkooppresentatie, die bestaat uit allerlei borstklopperij. Dat kan afstoten. Wat aan kan trekken, is het delen van uw kennis. Met als gevolg dat u er nieuwe ‘kennissen’ bijkrijgt.

Pak dat podium!

Creëer (online) bijeenkomsten waarmee u in een keer een groter aantal potentiële klanten ontmoet. Vrijwel altijd volgt een kennismaking met een of meerdere toehoorders. U zult zien dat zij u na de presentatie zelf benaderen voor een praatje. Het eerste contact kan dan gemakkelijk vervolgd worden. U bent immers en waarschijnlijk zelf al alert op kansen om contact om te zetten in een nieuwe zakenrelatie.

Spreken voor groepen heeft meteen als voordeel dat mensen u zien als ‘de expert’ en dat is weer gunstig voor uw zakelijke succes. In eerste instantie zult u waarschijnlijk zelf actief op zoek moeten naar mogelijkheden om te spreken. Heeft u al wat naam opgebouwd door het delen van uw kennis, dan is de kans groot dat men u benadert om te komen spreken.

Kennis delen kan op veel plaatsen

Als u een interessant onderwerp heeft gevonden om over te spreken, dan is het tijd om te onderzoeken waar dat kan. Waar is uw doelgroep te vinden? Dit kan een ondernemersvereniging zijn, zij zoeken vaak voor bijeenkomsten een spreker. Maar bijvoorbeeld ook:

Wat schuift dat?

Zie het spreken als acquisitiemiddel waar u niet direct geld voor vraagt. Wees tevreden met een bos bloemen of een fles wijn. Als professioneel spreker ligt het anders: dan is het uw werk.

Wat voor onderwerpen?

Vraagt u zich waarover u moet vertellen? Stel, u bent:

Geen ‘wij zijn de beste’ verhalen

Uw kennis delen met anderen is iets heel anders dan een wervende verkooppresentatie houden. Leg dus niet of nauwelijks de nadruk op uw bedrijf en hoe goed u wel niet bent.

Deel uw kennis voor meer kennissen

Inspireer anderen met uw (vak)kennis. Zij gaan u zien als expert en dat vergroot uw verkoopkansen. Wie wil er immers geen zaken doen met een expert met verstand van de markt van uw klant?!

Bron: verkopersonline.nl

Jan-Willem Seip 2021

Artikelen

10 juni 2021

Deel uw kennis en maak meer kennissen

Je kunt prospects en klanten 1-op-1 informeren. Je kunt er ook voor kiezen om in een keer een groter publiek aan te spreken. Niet door het geven van een wervende verkooppresentatie, die bestaat uit allerlei borstklopperij. Dat kan afstoten. Wat aan kan trekken, is het delen van je kennis. Met als gevolg dat je er nieuwe ‘kennissen’ bijkrijgt. lees meer >

26 mei 2021

Verpak gemak in de prijs

Speel in op de Total Cost of Ownership van je klant. Toon aan dat jouw aanbod gunstiger is dan dat van een ander, liefst ook met onderzoekscijfers voor je geloofwaardigheid. lees meer >

18 maart 2021

Te graag opdrachten willen binnenhalen? Stop daarmee

Als een inkoper merkt dat er grote behoefte is aan een opdracht, dan kan de inkoper daar gebruik van maken. Lees waar je op dient te letten als de omzetdruk hoog is en de opdrachten wat achter blijven. lees meer >

Meer artikelen >

Over Vendicum

Opdrachtgevers zetten trainingen of masterclasses van Vendicum in omdat ze meer en betere opdrachten willen of nieuwe klanten. Of ze willen de relatie met bestaande klanten verstevigen. Oprichter van Vendicum Jan-Willem Seip (1968) leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.

Verkopen is mensenwerk

“Als Oefenmeester in Klantcontact laat ik verkopers ervaren dat verkopen mensenwerk is. Ik leer je écht contact en chemie bij een ander te laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte ik in 2002 Vendicum op om mijn ervaring met anderen te delen. Het geeft me elke keer weer een kick om te zien hoe deelnemers groeien en meer plezier krijgen in verkopen en acquireren.”

Jan-Willem Seip verzorgt trainingen, workshops, presentaties en lezingen. Hij is een bevlogen en energieke trainer van groepen en auteur van elf boeken en meer dan driehonderd artikelen. Ook is hij sinds 2004 NIMA-examinator voor de examens Sales A en Sales B.

Wie heeft baat bij verkooptrainingen?

Vendicum werkt voor:

Ook organisatoren van netwerkbijeenkomsten en congressen weten Jan-Willem Seip te vinden voor workshops of masterclasses voor groepen tot honderden mensen. De deelnemers komen in beweging en gaan de volgende dag al aan de slag met de inspirerende en bruikbare tips.

Contact >