De wereld wordt steeds digitaler. Reallife gesprekken tussen mensen zullen blijven bestaan, maar ze lijken minder plaats te vinden dan in de periode van - zeg - voor 2005. Veel mensen praten liever via social media. Of iemand vindt het eng om de telefoon te pakken en te bellen. Maar ook online overleggen. Hoe doe je dat prettig?
Weet de jonge generatie nog hoe ze een prettige ‘face-to-face’ dialoog moet voeren met een mens van vlees en bloed? Dat je elkaar aankijkt, geïnteresseerd bent in de ander en nieuwsgierig vragen stelt? Of je nu jong of wat ouder bent, werkt of werk zoekt; een gesprek voeren, doe je tijdens het sollicitatiegesprek, maar ook tijdens het flirten of het gesprek met een klant of je leidinggevende. Hoe maak je contact en hoe begin je een gesprek? Welke vragen stel je of begin je zelf maar met praten om geen stilte te laten vallen? Welke gesprekstechnieken zet je dan in? Ook luisteren, waarnemen en non-verbale communicatie zijn noodzakelijke ingrediënten om waardevolle gesprekken met anderen te kunnen voeren. Of je nu introvert of extravert bent; communicatie tussen mensen ‘is here to stay’, of je in het verleden wel of geen communicatie cursus hebt gevolgd.
Ja, communicatiecursussen zijn voor iedereen. De zorg (thuiszorg en geestelijke gezondheidszorg), het bedrijfsleven, de overheid, onderwijs, adviesbureaus, sociale werkvoorziening, Kamer van Koophandel en vele andere branches maken gebruik van een van de communicatiecursussen van Jan-Willem Seip.
Op deze website vind je een ruim aanbod aan trainingen op het gebied van communicatie, gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden. Staat de door jou gezochte training er niet bij? Laat het weten. Stuur een e-mail of bel. Dan kijken we samen wat het beste bij je past om jou effectief te kunnen laten communiceren. Trainer Jan-Willem Seip werkt landelijk. Van Groningen tot Maastricht.
Hieronder vind je een ruim aanbod aan trainingen op het gebied van leren communiceren, een communicatiecursus, maar ook communicatietraining, communicatievaardigheden, gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden:
Nu MS Teams, Zoom, Facetime, Google Meet niet meer weg te denken zijn, loopt menigeen op tegen vragen als: hoe voer je prettige online gesprekken met anderen? Wat zijn de do’s en don’ts als het gaat om online overleggen, vergaderen en trainen? In hoeverre verschillen gesprekstechieken die je in een gesprek aan tafel zou gebruiken met die van als je een online gesprek voert?
In een online bijeenkomst van 2 uur worden jou de fijne kneepjes van een prettig online overleg bijgebracht.
Vind je presenteren te spannend, voel je je angstig of weet je niet waar je moet beginnen, volg dan de training presenteren zonder PowerPoint.
Voor de één komt de salarisonderhandeling eraan en de ander wil een huis kopen. Er staan grote belangen op het spel en je wilt ‘win-win’ onderhandelen. Het maakt niet uit aan welke kant van de tafel je zit; deze training winnend onderhandelen leert je om er de beste deal uit te slepen, waarbij beide partijen het gevoel hebben dat ze gewonnen hebben. Het begint bij voorbereiden, je doel bepalen waarbij principes als LIM en BAZO om de hoek komen kijken.
De eerste indruk en de laatste indruk, is dat belangrijk denk je? ‘Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk‘, zo luidt de welbekende spreuk. Maar is dat wel zo? Alsof de laatste indruk niet telt?! En wat doe je in de tussentijd?
Hoe zet ik mezelf en mijn bedrijf in circa twintig seconden neer op een zodanig onweerstaanbare manier dat ik mijn klant verleid om zaken met me te doen? Ook als je jezelf tijdens een sollicitatiegesprek kort en goed wilt ‘verkopen’ is de elevator pitch een bruikbare succesfactor. Een beetje theorie en veel doen, dat kenmerkt deze actieve workshop, zodat je voortaan jouw magnetiserende mini-zelfpresentatie kunt geven.
Voor jezelf opkomen. Je eigen grenzen trekken. Zeggen: ‘tot hier en niet verder’. Niet alleen zeggen, maar ook doen… Assertief zijn zonder agressief te worden is een kunst. In een zeer praktijkgerichte assertiviteitstraining met een verhouding van 25% theorie en 75% doen (ervaren) leer je assertief met lef te zijn.
Je wilt graag aan het werk. Hoe kun jij goed voor de dag komen tijdens het sollicitatiegesprek? Je leert jouw eerste indruk positief te beïnvloeden. Je leert omgaan met (lastige) vragen en je leert hoe de slagingskans om jóu aan te nemen vergroot wordt. Ook de opbouw, opzet en inhoud van je sollicitatie(brief en e-mail) en je cv komen aan bod tijdens de sollicitatietraining: díe baan krijgen!
Erger je je tijdens overleggen en vergaderingen? Sommige vergaderingen duren uren, maar zijn ze daarmee ook effectief? Vaak niet. Na afloop van deze training kun je vergaderingen effectief laten verlopen en oefen je beter invloed uit op het verloop van een vergadering. Je bent in staat een goede agenda en fasering op te stellen en je kunt omgaan met lastige situaties en deelnemers.
Velen weten niet hoe het komt dat gesprekken met anderen soms zo moeilijk verlopen. Vaak ligt het aan vraagtechnieken. Stel je teveel gesloten vragen of stel je geen vragen, maar praat je over jezelf? Luister je wel goed? Vragen stellen, dat is een kunst! Ook leer je de ander doorzien en jezelf.
Stel je bent klantmanager bij een Sociale Dienst en je wilt mensen aan het werk krijgen of je bent leidinggevende en je wilt je medewerker vertellen hoe hij volgens jou zijn werk beter kan doen. Bij beide situaties vinden er gesprekken plaats. Hoe voer je in zo’n geval nu een motiverend gesprek met resultaat? Door vragen te stellen en te coachen. Tijdens de training worden je handvatten aangereikt voor succesvolle gespreksvoering én oefen je hierin aan de hand van cases.
Of je nu leidinggevende bent en je medewerker ergens op wilt aanspreken of je wilt je buurman erop wijzen dat de muziek af en toe te hard staat, voor beide situaties geldt: je wilt iets (anders) van de ander. Feedback wordt nogal eens verward met kritiek. Mensen voelen zich aangevallen of ervaren de feedback als een teken van falen. Dat is jammer. Want wie feedback ziet als een kans om te leren, bevindt zich dagelijks in een boeiende leeromgeving.
Meer weten over een training gespreksvoering?
9 januari 2024
In een tijd waarin de tools voor professionals op het gebied van klantwerving zich in rap tempo ontwikkelen, verschijnt het boek Acquisitie voor professionals, in een vernieuwde druk. De nieuwe versie van het boek staat boordevol eigentijdse inzichten en strategieën. lees meer >
27 november 2023
Ja, dat is mogelijk. Door dit artikel te lezen, krijg je een deel van een salestraining voorgeschoteld. Waar je normaalgesproken een online salestraining volgt of in een zaal zit om een training, opleiding sales, verkoop training of sales seminar te volgen, steek je nu je licht op met dit artikel. lees meer >
30 september 2021
Er is een effectieve manier om de kans op een opdracht bij je potentiële klant te verhogen. Tot zelfs 50%. Dat kan met actieve doorverwijzingen! Hoe je dat doet, lees je in dit artikel. lees meer >
Opdrachtgevers zetten trainingen of masterclasses van Vendicum in omdat ze meer en betere opdrachten willen of nieuwe klanten. Of ze willen de relatie met bestaande klanten verstevigen. Oprichter van Vendicum Jan-Willem Seip (1968) leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.
“Als Oefenmeester in Klantcontact laat ik verkopers ervaren dat verkopen mensenwerk is. Ik leer je écht contact en chemie bij een ander te laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte ik in 2002 Vendicum op om mijn ervaring met anderen te delen. Het geeft me elke keer weer een kick om te zien hoe deelnemers groeien en meer plezier krijgen in verkopen en acquireren.”
Jan-Willem Seip verzorgt trainingen, workshops, presentaties en lezingen. Hij is een bevlogen en energieke trainer van groepen en auteur van elf boeken en meer dan driehonderd artikelen. Ook is hij sinds 2004 NIMA-examinator voor de examens Sales A en Sales B.
Vendicum werkt voor:
Ook organisatoren van netwerkbijeenkomsten en congressen weten Jan-Willem Seip te vinden voor workshops of masterclasses voor groepen tot honderden mensen. De deelnemers komen in beweging en gaan de volgende dag al aan de slag met de inspirerende en bruikbare tips.