29 november 2019
Vaak onterecht vindt de winkelier dat de lage prijs op ‘internet’ de reden is voor de afnemende verkoop in zijn winkel. Vraag ‘de klant’ die uw winkel uitloopt ‘gewoon’ eens hoe het zit: 6 tips
Vraag het ‘de klant’ die uw winkel uitloopt ‘gewoon’ eens eerlijk en stel een vraag als: “Wat zouden we de volgende keer moeten doen om u wel te laten slagen in onze winkel?” De kans is reëel dat de klant verbaasd kijkt, schrikt en eerlijk aangeeft wat het maakte dat hij niet iets bij u kocht.
Wanneer u een klant vraagt om terugkoppeling, ga dan niet op het antwoord in met tegenargumenten, weerleggingen en andere verdedigingstactieken. Hoe lastig het ook kan zijn, neem het antwoord in ontvangst en ga er niet inhoudelijk op reageren. Vraag desnoods (kort) door als u verduidelijking wilt. Zo krijgt u de antwoorden die u nodig heeft zonder mensen tegen u in het harnas te jagen.
Wanneer u om feedback vraagt kan ieder antwoord de spreekwoordelijke gouden tip zijn die u los trekt van de gedachte dat uw dalende verkoop aan internet ligt en dus buiten uw bereik. Uw klant neemt de tijd en moeite om u te helpen. Wees de ander dankbaar voor de informatie en verras de klant met bijvoorbeeld een waardebon van € 25,-.
Ga het gesprek aan en probeer te achterhalen wat klanten van u en uw winkel verwachten, wat hun beeld en hun beleving is. Door kwetsbaarheid te tonen, wint u uiteindelijk doordat u waardevolle input teruggekoppeld krijgt van de klant. De kans is groot dat u op voorhand dacht dat het aan de lage prijs op ‘internet’ ligt dat er afnemende verkoop is in de winkel waar u werkt. Terwijl er genoeg winkels zijn die prima draaien ondanks de aanwezigheid van die lage internet prijzen.
Als u verkeerde aannames doet over waarom klanten weg blijven, en u bevraagt de bezoekers die wel komen maar niets kopen, zorg dan dat u ook iets concreets doet met de antwoorden die u krijgt. Het is zaak dat u aan de hand van alle ingewonnen informatie bijstuurt en zaken aanpast, ervaart en test hoe de aangepaste aanpak uitpakt, en weer bijstelt, net zolang tot u verandering begint op te merken. Soms betekent dit zeer wezenlijke ingrijpen in uw manier van werken. Wees daartoe bereid.
Wanneer u de redenen onderzoekt waarom bezoekers in uw winkel geen klant worden, pas er dan voor op om alles alleen op te vangen of te willen doen. Deel uw ervaringen met anderen, zodat ook uit die gesprekken weer nieuwe input voor uw zaak en uw stijgende omzet kan komen. Stuur ze mij toe, bijvoorbeeld, desnoods via een persoonlijk bericht, als u wilt. Ik ben oprecht benieuwd. Wie weet, komen hier interessante ideeën uit naar voren voor een volgend artikel (anoniem).
Bron: verkopersonline.nl
Jan-Willem Seip 2019
9 januari 2024
In een tijd waarin de tools voor professionals op het gebied van klantwerving zich in rap tempo ontwikkelen, verschijnt het boek Acquisitie voor professionals, in een vernieuwde druk. De nieuwe versie van het boek staat boordevol eigentijdse inzichten en strategieën. lees meer >
27 november 2023
Ja, dat is mogelijk. Door dit artikel te lezen, krijg je een deel van een salestraining voorgeschoteld. Waar je normaalgesproken een online salestraining volgt of in een zaal zit om een training, opleiding sales, verkoop training of sales seminar te volgen, steek je nu je licht op met dit artikel. lees meer >
30 september 2021
Er is een effectieve manier om de kans op een opdracht bij je potentiële klant te verhogen. Tot zelfs 50%. Dat kan met actieve doorverwijzingen! Hoe je dat doet, lees je in dit artikel. lees meer >
Opdrachtgevers zetten trainingen of masterclasses van Vendicum in omdat ze meer en betere opdrachten willen of nieuwe klanten. Of ze willen de relatie met bestaande klanten verstevigen. Oprichter van Vendicum Jan-Willem Seip (1968) leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.
“Als Oefenmeester in Klantcontact laat ik verkopers ervaren dat verkopen mensenwerk is. Ik leer je écht contact en chemie bij een ander te laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte ik in 2002 Vendicum op om mijn ervaring met anderen te delen. Het geeft me elke keer weer een kick om te zien hoe deelnemers groeien en meer plezier krijgen in verkopen en acquireren.”
Jan-Willem Seip verzorgt trainingen, workshops, presentaties en lezingen. Hij is een bevlogen en energieke trainer van groepen en auteur van elf boeken en meer dan driehonderd artikelen. Ook is hij sinds 2004 NIMA-examinator voor de examens Sales A en Sales B.
Vendicum werkt voor:
Ook organisatoren van netwerkbijeenkomsten en congressen weten Jan-Willem Seip te vinden voor workshops of masterclasses voor groepen tot honderden mensen. De deelnemers komen in beweging en gaan de volgende dag al aan de slag met de inspirerende en bruikbare tips.