18 april 2008
Vandaag de dag ontkomt niemand meer aan het feit dat de globalisering ook invloed heeft op het eigen leven. Zo vergaat het ook de professionele verkoper. Was het vroeger een enkeling die de wijde wereld in trok, nu gaan steeds meer organisaties en bedrijven verbintenissen aan met buitenlandse bedrijven, om te verkopen, om in te kopen, om kennis uit te wisselen of diensten te verlenen etc. De enige constante factor zijn de mensen, die namens die bedrijven elkaar ontmoeten om een transactie te bewerkstelligen. Zij maken het verschil tussen succes of falen. Zij moeten immers het vertrouwen van elkaar winnen, want zonder vertrouwen geen business. In dit eerste deel van het drieluik over ‘Internationaal zaken doen’, zal ik een schets geven van de competenties waaraan een internationale verkoper moet kunnen voldoen en wat hij zoal tegen kan komen. De invloed die dit kan hebben op het denken en de emoties van de verkoper worden in de andere delen van het drieluik besproken.
Download het hele artikel (pdf, 484 kB)
Auteur Luuc Mergler en redactie Jan-Willem Seip 2008
9 januari 2024
In een tijd waarin de tools voor professionals op het gebied van klantwerving zich in rap tempo ontwikkelen, verschijnt het boek Acquisitie voor professionals, in een vernieuwde druk. De nieuwe versie van het boek staat boordevol eigentijdse inzichten en strategieën. lees meer >
27 november 2023
Ja, dat is mogelijk. Door dit artikel te lezen, krijg je een deel van een salestraining voorgeschoteld. Waar je normaalgesproken een online salestraining volgt of in een zaal zit om een training, opleiding sales, verkoop training of sales seminar te volgen, steek je nu je licht op met dit artikel. lees meer >
30 september 2021
Er is een effectieve manier om de kans op een opdracht bij je potentiële klant te verhogen. Tot zelfs 50%. Dat kan met actieve doorverwijzingen! Hoe je dat doet, lees je in dit artikel. lees meer >
Opdrachtgevers zetten trainingen of masterclasses van Vendicum in omdat ze meer en betere opdrachten willen of nieuwe klanten. Of ze willen de relatie met bestaande klanten verstevigen. Oprichter van Vendicum Jan-Willem Seip (1968) leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.
“Als Oefenmeester in Klantcontact laat ik verkopers ervaren dat verkopen mensenwerk is. Ik leer je écht contact en chemie bij een ander te laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte ik in 2002 Vendicum op om mijn ervaring met anderen te delen. Het geeft me elke keer weer een kick om te zien hoe deelnemers groeien en meer plezier krijgen in verkopen en acquireren.”
Jan-Willem Seip verzorgt trainingen, workshops, presentaties en lezingen. Hij is een bevlogen en energieke trainer van groepen en auteur van elf boeken en meer dan driehonderd artikelen. Ook is hij sinds 2004 NIMA-examinator voor de examens Sales A en Sales B.
Vendicum werkt voor:
Ook organisatoren van netwerkbijeenkomsten en congressen weten Jan-Willem Seip te vinden voor workshops of masterclasses voor groepen tot honderden mensen. De deelnemers komen in beweging en gaan de volgende dag al aan de slag met de inspirerende en bruikbare tips.