Vendicum
Verkopen kun je leren

Demotiverende valkuilen voor salesmanagers

19 maart 2020

Motiveren is maatwerk en er zijn vele valkuilen die je als salesmanager beter kan omzeilen. Wees alert en pak het anders aan met deze tips.

Veel verkopers motiveren zichzelf en zullen goed werken, zelfs onder slechte leiding. Desalniettemin kan elke verkoper voordeel halen uit een leidinggevende die begrijpt wat mensen motiveert om hun uiterste best te doen. Dat verbetert niet alleen de werksfeer, maar ook de resultaten.

Kijk eerst in de spiegel

Mogelijk heeft de motivatie van uw medewerkers te lijden onder uw gedrag. Niet iedere sales manager begrijpt welke omstandigheden een rol spelen bij motivatie. Hieronder leest u een aantal demotiverende factoren die u maar beter kunt voorkomen.

1. Beperkende leiding

De medewerker kan zijn ei niet volledig kwijt in zijn werk door uw autoritaire manier van leidinggeven, omdat u slecht kunt delegeren of omdat u er ‘niet bent voor de mensen’.

2. Gebrek aan erkenning

Ere wie ere toekomt in plaats van met de eer van een ander gaan strijken. Focus op zaken die wel goed gingen in plaats van de nadruk te leggen op de 5 procent die ‘slecht gaat’.

3. Eentonig werk

Personeel van functie laten wisselen voorkomt dat het werk na verloop van tijd als saai ervaren wordt. Zo kan uw personeel beter de taken van een collega overnemen bij afwezigheid en ontstaan er minder koninkrijkjes en ontstaat er minder afhankelijkheid.

4. Weinig kansen om nieuwe ideeën uit te proberen

Op deze manier slaat u ieder initiatief dood, terwijl verkopers als geen ander in de markt staan.

5. Geen mogelijkheid om nieuwe vaardigheden op te doen

Het bezuinigen op training en coaching van uw mensen.

6. Afwezigheid van heldere taakomschrijvingen en beoordelingen

Als meer dan 10 procent van het werk van uw mensen valt in de categorie ‘overige werkzaamheden’ dan is de taakomschrijving niet duidelijk. Herclassificatie op basis van feitelijke informatie is dan noodzakelijk. Hoe kan een verkoper zijn werk ‘goed’ doen als zowel de verkoper als u niet weten wat er geacht wordt te doen?

7. Verschil tussen salaris en verantwoordelijkheidsniveau

Doe gedegen onderzoek wat het salaris voor desbetreffende functie is.

8. Onbetaalde overuren

Deze factor speelt minder vaak voor buitendienstverkopers, maar toch kan het een demotiverende rol spelen. Denk aan een binnendienstmedewerker bij wie dit speelt.

Richt motivatie op het individu

En hoe dan wel? De belangrijkste tip die ik kan geven bij het motiveren is dat je er het beste maatwerk van kan maken. Stel voor ieder teamlid afzonderlijk vast wat hem of haar motiveert. De een is gevoelig voor lof, een ander voor financiële prikkels, een derde voor promotie en persoon vier voor status. De meerderheid van de verkopers krijgt liever het woord ‘manager’ op hun visitekaartje dan € 500 extra salaris per maand. Maar wat iemands trigger om gemotiveerd aan de slag te gaan ook is, een persoonlijke benadering waardeert iedereen!

Bron: verkopersonline.nl

Jan-Willem Seip 2020

Artikelen

19 maart 2020

Demotiverende valkuilen voor salesmanagers

Motiveren is maatwerk en er zijn vele valkuilen die je als salesmanager beter kan omzeilen. Wees alert en pak het anders aan met deze tips. lees meer >

16 januari 2020

De dagstart – ideaal voor de retail

Lees de 6 tips om de verkoopdag gezamenlijk, verrassend en energiek te beginnen. lees meer >

29 november 2019

Klanten behouden ondanks internet

Vaak onterecht vindt de winkelier dat de lage prijs op ‘internet’ de reden is voor de afnemende verkoop in zijn winkel. Vraag ‘de klant’ die uw winkel uitloopt ‘gewoon’ eens hoe het zit: 6 tips. lees meer >

Meer artikelen >

Over Vendicum

Opdrachtgevers zetten trainingen of masterclasses van Vendicum in omdat ze meer en betere opdrachten willen of nieuwe klanten. Of ze willen de relatie met bestaande klanten verstevigen. Oprichter van Vendicum Jan-Willem Seip (1968) leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.

Verkopen is mensenwerk

“Als Oefenmeester in Klantcontact laat ik verkopers ervaren dat verkopen mensenwerk is. Ik leer je écht contact en chemie bij een ander te laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte ik in 2002 Vendicum op om mijn ervaring met anderen te delen. Het geeft me elke keer weer een kick om te zien hoe deelnemers groeien en meer plezier krijgen in verkopen en acquireren.”

Jan-Willem Seip verzorgt trainingen, workshops, presentaties en lezingen. Hij is een bevlogen en energieke trainer van groepen en auteur van elf boeken en meer dan driehonderd artikelen. Ook is hij sinds 2004 NIMA-examinator voor de examens Sales A en Sales B.

Wie heeft baat bij verkooptrainingen?

Vendicum werkt voor:

Ook organisatoren van netwerkbijeenkomsten en congressen weten Jan-Willem Seip te vinden voor workshops of masterclasses voor groepen tot honderden mensen. De deelnemers komen in beweging en gaan de volgende dag al aan de slag met de inspirerende en bruikbare tips.

Contact >