10 februari 2017
Goede bediening in de horeca gaat verder dan een bord voor uw neus zetten. Van serverende 'verkopers', met als primair doel u een goede avond te bezorgen, valt veel te leren. lees meer >
3 januari 2017
Wat hebben doelstellingen en productbeleving met elkaar te maken? Ontdek de waarde van een marketingkalender. lees meer >
20 augustus 2013
Ik ben met onze wagen bij een nooit eerder bezochte garage. Na de reparatie zegt de garage-eigenaar: 'Prima auto heeft u hoor. Prima auto' Ik kijk hem aan en denk dat mijn auto echt een oude bak wordt. Maar goed... zo'n compliment is toch zeer aardig! lees meer >
3 maart 2013
Bent u wel eens bij de pedicure geweest? Als hardloper ga ik daar al jaren regelmatig heen om het eelt van mijn voeten te laten verwijderen. Mijn ‘vaste pedicure’ kan mijn voeten dromen. Alles leuk en wel, totdat ik afgelopen keer toevalligerwijs een andere pedicure aan mijn voeten had die me verraste. lees meer >
14 januari 2013
“Dat mag u vinden, meneer…”, zegt het knaapje aan de andere kant van de lijn. Heeft hij niet in de gaten dat ik geïrriteerd ben omdat mijn bestelling later klaar is dan ik hoop? Hij blijft formeel, afstandelijk en wil absoluut niet meedenken. Zou hij een training hiervoor hebben gevolgd? lees meer >
14 april 2013
Hoe houdt u relaties met bestaande klanten warm, zodat u niet steeds op nieuwe hoeft te jagen? We legden deze vraag voor aan Erik Rotteveel van uitzendorganisatie Olympia. “Raar toch dat je als nieuwe klant overladen wordt met cadeautjes en kortingen, maar dat je nooit beloond wordt voor loyaliteit”, stelt hij. Olympia pakt de zaken anders aan. Een kijkje in de keuken van haar best practices. lees meer >
14 september 2012
Hoe pakken grote organisaties als zorgverzekeraars retentie en klantbehoud aan? Twee experts vertellen dat zo rond het einde van elk jaar het ‘switchmoment’ aanbreekt: hordes klanten kunnen opstappen. Hét moment van de waarheid dus. Hoe houd je ze binnen? Hoe zorg je voor verse aanwas? En wat kan uw bedrijf leren van zo’n pittige jaarlijks terugkerende uitdaging als waar deze zorgverzekeraar voor staat? lees meer >
15 juni 2012
“KlantbeHoud? Ik draai het liever om: Houden van je klant. Daar draait het om! Dan pas werkt het”, aldus Arnold Steenbeek. Hij is er even voor gaan zitten en doet een boekje open over acquisitie, relatiebeheer en het niet werken van CRM-systemen. En hij bezigt geen sociaal gewenste taal. Ook schopt hij tegen heel wat heilige saleshuisjes. Lees maar eens in dit artikel over Houden van Klanten. lees meer >
30 september 2011
Verkopers verkopen een belofte: achteraf blijkt pas of die belofte uitkomt. Het gebeurt nog te vaak dat datgene wat de klant kocht, tegenvalt. Hoe kunnen u en uw bedrijf dat voorkomen? Door als eerste te stoppen met uzelf mooier voor te doen. lees meer >
15 september 2011
Veel verkopers geven aan geen tijd te hebben om zich bezig te houden met Twitter en andere netwerksites. “Ik ben de hele dag bezig met verkopen, wanneer moet ik dan iets schrijven en waarover moet ik het dan hebben?” Aldus een verkoper die fel gekant is tegen Twitter. Velen denken nog dat je op Twitter alleen vermeldt dat je koffie drinkt op een terras of hier andere inhoudsloze conversaties voert met mensen die blijkbaar tijd over hebben. lees meer >
30 augustus 2011
Er zijn basisregels voor netwerken zoals wederkerigheid, je op de ander richten en de kwaliteit en kwantiteit van uw netwerk. Met een doordachte aanpak wordt netwerken anders en werpt het zijn vruchten af, zonder dat het een kunstje wordt. Netwerken is kijken, contact maken, vragen, luisteren, geïnteresseerd zijn, inleven en geven. Kortom, netwerken = geven. Dit moet een grondhouding zijn en niet een aangeleerd kunstje, anders werkt het niet. Zoek in uw gesprek met anderen altijd naar een kans om de ander te helpen. Ga na op welke manier u in uw netwerk iets kunt betekenen voor de ander. Het helpt enorm om u eerst op de relatie te richten en daarna pas op zaken. lees meer >
10 mei 2011
Kort geleden had ik een geanimeerd gesprek met een commercieel directeur. In het gesprek viel de term fieldcoachen ofwel sturing en ondersteuning in het veld. Mijn gesprekspartner veerde op en zei vol enthousiasme dat hij nog steeds elke maand minstens één dag... “met een van mijn twaalf vertegenwoordigers mee op pad ga”... Her waren twee woorden in die zin die mij als oprecht enthousiast troffen;... mijn vertegenwoordigers en op pad gaan. lees meer >
29 oktober 2007
Koopt u wel eens via eBay? Maakt u zich geen illusies: u hebt vast te veel betaald. Dat komt omdat het veilingwezen speculeert op de bijzondere emoties die het bieden oproept. Vooral hebberigheid. lees meer >
Opdrachtgevers zetten trainingen of masterclasses van Vendicum in omdat ze meer en betere opdrachten willen of nieuwe klanten. Of ze willen de relatie met bestaande klanten verstevigen. Oprichter van Vendicum Jan-Willem Seip (1968) leerde al een kleine twintigduizend mensen klantgericht te verkopen door niet te verkopen.
“Als Oefenmeester in Klantcontact laat ik verkopers ervaren dat verkopen mensenwerk is. Ik leer je écht contact en chemie bij een ander te laten ontstaan. Na zelf eerst ruim dertien jaar in de sales gewerkt te hebben, richtte ik in 2002 Vendicum op om mijn ervaring met anderen te delen. Het geeft me elke keer weer een kick om te zien hoe deelnemers groeien en meer plezier krijgen in verkopen en acquireren.”
Jan-Willem Seip verzorgt trainingen, workshops, presentaties en lezingen. Hij is een bevlogen en energieke trainer van groepen en auteur van elf boeken en meer dan driehonderd artikelen. Ook is hij sinds 2004 NIMA-examinator voor de examens Sales A en Sales B.
Vendicum werkt voor:
Ook organisatoren van netwerkbijeenkomsten en congressen weten Jan-Willem Seip te vinden voor workshops of masterclasses voor groepen tot honderden mensen. De deelnemers komen in beweging en gaan de volgende dag al aan de slag met de inspirerende en bruikbare tips.